Foto: Studio pur sang
De Slow Food Youth Network Academie 2024 zit erop! Voor de veertiende keer reisden 26 jonge professionals samen door het Nederlandse voedsellandschap en werkten ze vanuit verschillende perspectieven aan een écht voedselvraagstuk van een opdrachtgever uit het voedselsysteem. Een van de opdrachten dit jaar kwam vanuit JOGG, Jong Leren Eten en het Ministerie van LNV. De onderzoeksvraag luidde: hoe kunnen cateraars op een effectieve en wenselijke manier communiceren met MBO-studenten over gezonde voedselkeuzes zonder betuttelend over te komen?
Heeft jouw organisatie ook een uitdaging die vraagt om frisse, innovatieve ideeën? Laat het SFYN netwerk voor jou werken! Meer informatie en aanmelden: www.sfyn.nl/samenwerken.
Cateraars in schoolkantines richten zich steeds meer op het uitbreiden van hun gezonde assortiment, mede door het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen. Echter blijft het een uitdaging om MBO studenten enthousiast te krijgen om in de kantine een gezonde en duurzame lunch te halen. Zeker wanneer het ongezonde aanbod buiten de school (snackbars, supermarkten etc.) op de loer ligt. Ontwerper Ariëla, adviseur Thijs, diëtist Jolien, productontwikkelaar Rosanne en horecatijgers Marjolein en Thiago gingen met het vraagstuk aan de slag en onderzochten hoe cateraars met MBO studenten kunnen communiceren om ze te verleiden tot de gezondere en duurzame voedselkeuze.
Complexiteit
Het team ging het gesprek aan met de belangrijkste doelgroepen: MBO-studenten (de consumenten) en de cateraars die het aanbod verzorgen. De beweegredenen van deze twee groepen bleken sterk te verschillen. Studenten laten hun keuze sterk beïnvloeden door de prijs, het gemak, en de populariteit (op sociale media) van hun eten. Cateraars willen wel een gezonder en duurzamer aanbod verkopen, maar worstelen met het aantrekken en enthousiasmeren van studenten om deze keuzes te maken.
“Het was best uitdagend om voor dit complexe vraagstuk een concrete oplossing te bedenken. Uiteindelijk bleek het heel waardevol om met deze diverse groep samen te werken. We hebben de tijd genomen om vaak samen te eten en een onderlinge band op te bouwen. Dat kwam zowel het proces als het resultaat ten goede!”
- Thijs, deelnemer SFYN Academie.
De oplossing
Met behulp van ontwerpbureaus Reframing Studio en OneUp, die tijdens de SFYN Academie workshops verzorgden, kwam de groep tot de volgende concepten: een foodtruckconcept, een sociale mediacampagne voor en door studenten zelf, of een app in de stijl van een bestelapp. Werken met foodtrucks bleek voor cateraars niet haalbaar, en meewerken aan een mediacampagne vonden de studenten niet cool. Van een bestelapp werden echter zowel de studenten als de cateraars enthousiast. Studenten krijgen korting op hun lunch, en cateraars kunnen gerichter hun producten aanprijzen,
“De cateraars binnen het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen hebben door dit onderzoek meer inzicht gekregen in hoe ze met MBO studenten kunnen communiceren over gezonde en duurzame voedselkeuzes. Deze inzichten zijn zowel online als offline toe te passen in de concepten van de cateraars.”
- Anne-Jeth de Groot, JOGG
Via deze bestelapp - De Nieuwe Kantine - krijgen studenten op een tijdstip naar keuze een pop-up met de vraag of ze die dag op school willen eten, en zo ja, wát ze willen eten. Een overzicht van gezonde producten met kortingen en combideals verschijnt, inclusief labels als ‘proteïnerijk’ en ‘meest gekozen’ en de voedingswaarde per maaltijd of snack: het perfecte recept voor de MBO-student. Snel en makkelijk afrekenen, en klaar: in de pauze ligt je gezonde lunch klaar in de kantine.
De Nieuwe Kantine nodigt uit om bewuster te kiezen: door het keuzemoment naar voren te halen, maakt de student een doordachte beslissing over diens voedselkeuze. Daarnaast kan de cateraar data verzamelen en zo efficiënter en duurzamer inkopen, wat zich weer vertaalt in korting voor de studenten. Samen met de studenten en cateraars is er nagedacht over het gebruiksgemak van de app, met als resultaat het sociale component en sparen voor korting via een loyaltyprogramma.
De Nieuwe Kantine
Na 5 maanden onderzoeken en ontwikkelen werd het concept gepresenteerd aan de opdrachtgevers, de cateraars, de MBO-raad en andere geïnteresseerden. Tijdens de presentatie werden de aanwezigen even in de schoenen van de MBO-student gezet: ze mochten zelf van tevoren een tussendoortje bestellen. De reis van het SFYN-team gaf een verfrissende blik op het vraagstuk en goede aanknopingspunten voor betrokken partijen om het concept verder te ontwikkelen. Dus, wie weet, misschien gebruiken we de Nieuwe Kantine binnenkort wel in heel Nederland!
Wil je meer weten over De Nieuwe Kantine? Neem contact op met Ariëla via LinkedIn.
//
Over SFYN
Het Slow Food Youth Network (SFYN) Nederland is een sterk en groeiend netwerk van ambitieuze, getalenteerde jonge mensen die zich inzetten voor een eerlijk en duurzaam voedselsysteem. Om de verandering te versnellen, organiseren wij al veertien jaar de SFYN Academie: een uitdagend traject waarin een interdisciplinaire kijk op voedsel en op ons voedselsysteem wordt geboden. Van landbouwbeleid tot veehouderijsystemen, van consumptiegedrag tot fabriek; door middel van sprekers, excursies, workshops en discussies leren onze deelnemers het voedsellandschap op nieuwe manieren bekijken.
Samenwerken aan een case
Zo divers als ons programma zijn ook de deelnemers. De Academie brengt beleidsmakers, koks, wetenschappers, technologen, akkerbouwers, marketeers, studenten, managers en ondernemers bij elkaar. Samen werken zij aan een praktisch voedselvraagstuk uit de keten. De combinatie van verschillende achtergronden, opvattingen en invalshoeken zorgt voor nieuwe kennis, verbindingen en ideeën. Heeft jouw bedrijf of organisatie een vraagstuk voor SFYN? Meld je aan als opdrachtgever!
Jul 9, 2024 6:03 PM